Podstawa programowa dla szkoły podstawowej - zajęcia techniczne
ok
Untitled

Strona Andrzeja Jasionowskiego - nauczyciela informatyki i techniki
w Zespole nr 4 Gimnazjum i Szkoły Podstawowej w Małochwieju Dużym

www.a.jasionowski.malochwiej.pl

Dzisiaj jest:

Piątek

31
Października
2014 roku



Do wakacji
pozostało: 125 dni

Obecnie użytkowników online: 2


Wybrane treści aktualnej podstawy programowej, dotyczące nauczania zajęć technicznychna II etapie kształcenia, zgodne z Dz.U. z 2009 r. nr 4; poz. 17
Przy opracowywaniu tego dokumentu korzystałem ze strony: www.infor.pl


Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych


ZAJĘCIA TECHNICZNE
II etap edukacyjny: klasy IV-VI


Cele kształcenia – wymagania ogólne

  1. Rozpoznawanie i opis działania elementów środowiska technicznego.
  2. Planowanie i realizacja praktycznych działań technicznych (od pomysłu do wytworu).
  3. Sprawne i bezpieczne posługiwanie się sprzętem technicznym.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
  1. Opisywanie techniki w bliższym i dalszym otoczeniu.
    Uczeń:
    1. opisuje urządzenia techniczne ze swojego otoczenia, wyróżnia ich funkcje;
    2. podaje zalety i wady stosowanych rozwiązań materiałowych i konstrukcyjnych.
  2. Opracowywanie koncepcji rozwiązań problemów technicznych.
    Uczeń:
    1. rozpoznaje materiały konstrukcyjne: papier, materiały drzewne, metale, tworzywa sztuczne; bada i porównuje podstawowe ich właściwości: twardość i wytrzymałość; określa możliwości wykorzystania różnych materiałów w technice w zależności od właściwości;
    2. zapisuje rozwiązania techniczne w formie graficznej, wykonuje odręczne szkice techniczne i proste rysunki rzutowe (prostokątne i aksonometryczne), analizuje rysunki techniczne stosowane w katalogach i instrukcjach obsługi;
    3. konstruuje modele urządzeń technicznych, posługując się gotowymi zestawami do montażu elektronicznego i mechanicznego.
  3. Planowanie i realizacja praktycznych działań technicznych.
    Uczeń:
    1. wypisuje kolejność działań (operacji technologicznych); szacuje czas ich trwania; organizuje miejsce pracy;
    2. posługuje się podstawowymi narzędziami stosowanymi do obróbki ręcznej (piłowania, cięcia, szlifowania, wiercenia) różnych materiałów i montażu.
  4. Sprawne i bezpieczne posługiwanie się sprzętem technicznym.
    Uczeń:
    1. potrafi obsługiwać i regulować urządzenia techniczne znajdujące się w domu, szkole i przestrzeni publicznej, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa; czyta ze zrozumieniem instrukcje obsługi urządzeń;
    2. bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym jako pieszy, pasażer i rowerzysta.
  5. Wskazywanie rozwiązań problemów rozwoju środowiska technicznego.
    Uczeń:
    1. opisuje zasady segregowania i możliwości przetwarzania odpadów z różnych materiałów: papieru, drewna, tworzyw sztucznych, metali i szkła;
    2. opracowuje projekty racjonalnego gospodarowania surowcami wtórnymi w najbliższym środowisku: w domu, na osiedlu, w miejscowości.

Zalecane warunki i sposób realizacji

W nauczaniu przedmiotu najważniejszym celem jest opanowanie przez uczniów praktycznych metod działań technicznych.
Zalecane jest prowadzenie zajęć technicznych w odpowiednio przystosowanych i wyposażonych pracowniach, w grupach dostosowanych do liczby stanowisk w pracowni.
Zajęcia techniczne pozwalają przygotować ucznia do uzyskania karty rowerowej.

© Copyright 2012 | Andrzej Jasionowski
Moja strona należy do domeny malochwiej.pl

Dotychczas odwiedziło mnie:
93491 gości