Wybrane treści aktualnej podstawy programowej, dotyczące nauczania zajęć technicznychna II etapie kształcenia, zgodne z Dz.U. z 2009 r. nr 4; poz. 17
Przy opracowywaniu tego dokumentu korzystałem ze strony: www.infor.pl
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
ZAJĘCIA TECHNICZNE
II etap edukacyjny: klasy IV-VI
Cele kształcenia – wymagania ogólne
- Rozpoznawanie i opis działania elementów środowiska technicznego.
- Planowanie i realizacja praktycznych działań technicznych (od pomysłu do wytworu).
- Sprawne i bezpieczne posługiwanie się sprzętem technicznym.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
- Opisywanie techniki w bliższym i dalszym otoczeniu.
Uczeń: - opisuje urządzenia techniczne ze swojego otoczenia, wyróżnia ich funkcje;
- podaje zalety i wady stosowanych rozwiązań materiałowych i konstrukcyjnych.
- Opracowywanie koncepcji rozwiązań problemów technicznych.
Uczeń: - rozpoznaje materiały konstrukcyjne: papier, materiały drzewne, metale, tworzywa sztuczne; bada i porównuje podstawowe ich właściwości: twardość i wytrzymałość; określa możliwości wykorzystania różnych materiałów w technice w zależności od właściwości;
- zapisuje rozwiązania techniczne w formie graficznej, wykonuje odręczne szkice techniczne i proste rysunki rzutowe (prostokątne i aksonometryczne), analizuje rysunki techniczne stosowane w katalogach i instrukcjach obsługi;
- konstruuje modele urządzeń technicznych, posługując się gotowymi zestawami do montażu elektronicznego i mechanicznego.
- Planowanie i realizacja praktycznych działań technicznych.
Uczeń: - wypisuje kolejność działań (operacji technologicznych); szacuje czas ich trwania; organizuje miejsce pracy;
- posługuje się podstawowymi narzędziami stosowanymi do obróbki ręcznej (piłowania, cięcia, szlifowania, wiercenia) różnych materiałów i montażu.
- Sprawne i bezpieczne posługiwanie się sprzętem technicznym.
Uczeń: - potrafi obsługiwać i regulować urządzenia techniczne znajdujące się w domu, szkole i przestrzeni publicznej, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa; czyta ze zrozumieniem instrukcje obsługi urządzeń;
- bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym jako pieszy, pasażer i rowerzysta.
- Wskazywanie rozwiązań problemów rozwoju środowiska technicznego.
Uczeń: - opisuje zasady segregowania i możliwości przetwarzania odpadów z różnych materiałów: papieru, drewna, tworzyw sztucznych, metali i szkła;
- opracowuje projekty racjonalnego gospodarowania surowcami wtórnymi w najbliższym środowisku: w domu, na osiedlu, w miejscowości.
Zalecane warunki i sposób realizacji
W nauczaniu przedmiotu najważniejszym celem jest opanowanie przez uczniów praktycznych metod działań technicznych.Zalecane jest prowadzenie zajęć technicznych w odpowiednio przystosowanych i wyposażonych pracowniach, w grupach dostosowanych do liczby stanowisk w pracowni.
Zajęcia techniczne pozwalają przygotować ucznia do uzyskania karty rowerowej.